torsdag 24. november 2011

Uke 47.Øvingsoppgave 2. Vurdering av hensyn

I leksjonen vår denne uken er det avbildet tre barn under lek på en lekeplass. Ingen av barna viser ansiktene, og vi ser de i aktivitet i et lekestativ. Vi får oppgitt to ulike situasjoner der vi skal vurdere hvilke hensyn som må tas før eventuell publisering av dette bildet.

Situasjon 1. Leksjonskriver Kjell er fotograf. Det er hans barn.
Situasjon 2. Jeg selv er fotograf. Det er "mine" elever.

Situasjon1: Kjell er fotograf, da er opphavsretten til bildet hans. Bildet kan ikke være veldig gammelt siden de avbilder hans egne barn, og jeg må jeg ha hans tillatelse til å publisere bildet.  Punkt to som må vurderes er om det må tas hensyn til personvern. På dette bildet mener jeg at vi ikke trenger det. Ingen av barna viser ansiktet sitt,og det ser ut slik for meg at fokuset i bildet er å formidle situasjonen som barna er i. Bildet er på ingen måte krenkende for de avbildede barna, og er for meg aldeles harmløst. Derfor mener jeg at dette bildet kommer inn under det som på datatilsynets sider omtales som situasjonsbilder.  På bakgrunn av dette mener jeg at dersom Kjell samtykket i publisering, kunne jeg gjøre det.
( En annen sak er at dersom dette bildet krevde samtykke med hensyn på personvern, ville det vært Kjell som skulle gitt dette, siden det er hans barn, og de som er avbildet trolig er under 15 år. )

Situasjon 2: Jeg er selv fotograf, da er opphavsretten min egen. Bildet er fremdeles det samme som i situasjon 1, etter min vurdering et situasjonsbilde. Derfor mener jeg at jeg kan publisere dette bildet på Internett, hvis ønskelig.
( I dette tilfellet ville det vært elevenes foreldre/foresatte som måtte gitt samtykke til publisering, dersom det skulle tas hensyn til personvern.)

----------------------------------------------------------------------------------------

Kilde:

Antwort, Kjell. Hensyn. Leksjon i DKL101, høst 2011. Tilgjengelig i fronter ved Høgskolen i Volda. 


Datatilsynets nettsider. Tilgjengelig fra:
http://www.datatilsynet.no/templates/article____881.aspx (Lastet ned 24.11.11)

2 kommentarer:

  1. Veldig interessant lesing. Dette er et viktig tema, særlig med tanke på at mange i dag har blogger, facebook-profiler og er medlem på tilsvarende sider på Internett. Dette gjør at dette med opphavsrett på bilder blir enda viktigere ettersom de fleste av denne typen sider gjør det mulig for den enkelte å legge ut bilder. Det er da nødvendig at brukeren av disse sidene har nok kunnskaper om opphavsrett slik at han selv kan bedømme om han har lov til å publisere bilder på nettet.

    Jeg mener at det er av stor betydning at det startes med kunnskaper om opphavsrett så tidlig som mulig, slik at barn blir automatiserer dette med å reflektere over hva som er OK å legge ut, og hva som ikke er det. Dette kan også forhåpentligvis være med på å hjelpe elevene til å være mer kritiske til hva de skal legge ut, slik at upassende bilder ikke havner på steder hvor mange mennesker kan se dem.

    SvarSlett
  2. Helt enig med Carinah. Dette er interessant og nyttig lesing, og jeg er enig med deg i dine vurderinger. Jeg ser det som en plikt hos oss lærere å synliggjøre for elevene viktigheten av å tenke gjennom hva de publiserer også av egne bilder. Plakater med nettetikette og nettvetts regler som henger rundt om i klasserom har ikke den effekten som man skulle ønske. Ikke bare dette med opphavsrett er viktig, men også å lære elevene kritisk vurdering på nett generelt. Det er viktig å snakke om dette og å synliggjøre, ikke bare henge opp plakater.

    SvarSlett