fredag 4. november 2011

Digitale verktøy- merverdi i læringen

Etter å ha jobbet disse uken med DKL- faget tenker jeg nå å skrive litt om hvordan digitale verktøy kan gi merverdi til undervisningen. Vi har blitt kjent med hvordan vi kan benytte digitale verktøy i forbindelse med tekst, foto og lyd. Hva kan disse faktorene bidra med i undervisningen. Under vil jeg nå presentere en liste over muligheter disse digitale verktøyene åpner for, og muligheter som dermed også gir økt læringsutbytte for elevene.
Digitale verktøy- merverdi i skolen:
- økt motivasjon.
- økt forståelse, fordi vi alle tilegner oss kunnskap på ulikt vis
- åpner for nye læringsarenaer
- åpner for utforsking og visualisering, spesielt i matematikk og naturfag
- åpner for nye veier i lese og skriveopplæringen
- åpner for autentisk bruk i språkopplæring
- muligheter til å søke informasjon
- muligheter til samarbeid
- mulighet til varierte og spennende uttrykk
- mulighet til å øve opp kritisk kildebruk
- mulighet til å arbeide med de nye tekstformene sammensatte tekster og multimodale tekster
- mulighet til å presentere arbeid gjennom tekst, bilder, film og lyd
- mulighet til effektiv og tydelig dokumentasjon

Alle disse faktorene er med på å gi elevene merverdi i undervisningen. Elevene møter varierte metoder, og kan derfor tilegne seg kunnskap og forståelse i større grad. Her finnes helt sikkert enda flere områder hvor bruk av digitale verktøy gir merverdi til undervisningen, men allerede her ser vi at det er mange forhold som taler for å benytte seg av digitale verktøy i undervisningen.

1 kommentar:

  1. Hei Heidi. En kommentar til din blogg DKL101N, merverdi. Fint å se hvordan du har listet opp mange områder hvor arbeid med digitale verktøy gir merverdi for våre elever. Jeg synes også det er viktig å huske på at elevenes hverdag utenfor skolen består veldig mye i bruk av digitale verktøy. De fleste har opparbeidet seg stor kunnskap om emnet utenfor skolen, og den bør vi forsøke å videreutvikle i skolen. Derfor er det så viktig at vi lærere kommer på banen og ser mulighetene:)

    SvarSlett