tirsdag 1. november 2011

Øvingsoppg, uke 41. Vurdering av ulike virkemidler i fotografering


Hei. Nå har jeg lastet ned noen bilder fra Internett. For ordens skyld vil jeg presisere at dette er bilder som er publisert under Creative Commons- lisens på siden FlickrCC. Jeg vil nå se nærmere på disse bildene og prøve å finne ulike virkemidler fotografen har benyttet.


På dette bildet er det ikke tvil om hva som er hovedmotivet. Fotografen har ønsket å avbilde denne flotte sommerfuglen. For å oppnå fokus der han ønsket ser det ut som om fotografen har benyttet dybdeskarpheten. Her fremstår bakgrunnen uskarp, mens hovedmotivet fremstår skarpt i forgrunnen. I tillegg er forstyrrende elementer rundt sommerfuglen valgt bort, og fotografen fotograferer tett på motivet.  Et flott bilde hvor mange av de små detaljene på sommerfuglen kommer godt fram.



Her benytter fotografen flere virkemidler for å oppnå fokus der han ønsker. Her er fargekontrastene stor, og de røde seilene tiltrekker raskt oppmerksomheten. I tillegg er motivet plassert med hensyn til tredjedels- regelen, og oppfattes både spennende og uttrykksfullt. Et nydelig bilde hvor fotografen greier å formidler både motiv og stemning på en fortryllende måte.



Dette bildet bærer ikke preg av mye farger og kontraster. Likevel fremstår hovedmotivet klart og tydelig.  For det første har nok fotografen brukt dybdeskarpheten bevisst, og dermed holdt fokus i forkant av bildet. I tillegg uttrykker bildet balanse og harmoni. Her har nok fotografen vært oppmerksom på hvor i bildet han har plasser både hovedmotiv og horisontal-linjen. Han har nok tatt hensyn til seerens oppfatning av bildet, og benyttet tredjedels- regelen spesielt med tanke på hans plassering av horisontal. linjen.  Det å plassere langsgående linjer i bildet omtrent langs strekene i tredjedels- regelen skaper ofte ro og harmoni  i bildet. Likevel ser vi at her er ikke horisonten helt bein, men skrår nedover. Likevel fremstår ikke bildet urolig, muligens fordi høyre siden av horisont-linjen fremstår skarpere, og dermed veier opp for den noe høyere venstresiden. Også plasseringen av hovedmotivet bidrar til denne harmoni.følelsen


                     

3 kommentarer:

  1. Flott at du er bevisst lovlig bruk av bilder. Gode eksempler og tanker rundt virkemidler som er bruk. Mvh Dag :)

    SvarSlett
  2. Så flotte bilder du har funnet! Jeg likte spesielt godt bilde nummer to, det med seilbåten. Det er nesten rart at et så enkelt motiv kan gi et så spennende uttrykk i bildet. Jeg er helt enig med deg i det du skriver om kantrastbruk og tredjedelsregelen. Det er tydelig at fotografen har vært bevisst dette. Det at båten seiler "i mot" den som ser på bildet, synes jeg gir en slags 3D-effekt.

    Måkebildet er jo helt fantastisk! Den måka ser jo mer levende ut på bildet enn det måker gjør i "real life". Det er fantastisk å se hvor klare og tydelige bilder kan bli dersom fotografen planlegger litt i forveien. Dette er et godt eksempel på at kunnskap om kamerafunksjoner og uttrykk er helt essensielt for å ta gode bilder. Det at horisonten skrår nedover, synes jeg harmonerer godt med så skrå linjene som skapes gjennom måkens vinger.

    SvarSlett
  3. Jeg syns du har valgt ut flotte bilder! Jeg syns det med måken var helt herlig, men virkningen av fargene og det fantastiske blå havet som bakgrunn for seilbåten, var også et skikkelig blikkfang. Jeg syns det er utrolig moro å ta bilder, det å redigere og eksprimentere er ikke noe nytt for meg, men like moro. Jeg fikk noen påminnelser og ikke minst noen argumenter for at det er ikke likegyldig hva slags bilder vi tar og hva vi bruker i skolen. Det handler litt om profesjonsstolthet også! Flotte bilder

    SvarSlett