mandag 21. november 2011

Uke 44. Vi prøver oss som lydprodusenter 2.

Denne uken har vi fått lære enda mer om det å produsere lyd. Vi er igang med mappeinnleveringen og lærer stadig nye ting. Jeg erfarer at det er bare å forsøke, tore å prøve. På den måten blir en kjent med de ulike verktøyene. Likevel vil jeg presisere at Lars Carlsson gir gode forklaringer i sin veiledningsfilm, og en del fakta er nødvendig å kunne.

For å produsere lyd i to ulike spor og deretter kombinere disse, er det viktig at begge opptakene er gjort med samme samplingsfrekvens. Samplingsfrekvensen angir antall lydprøver pr sekund, når vi spiller inn lyd.Først lastet jeg ned musikken som skulle brukes, deretter gjorde jeg stemmeopptaket. Da la stemmeopptaket seg automatisk i et nytt spor, slik som det stod forklart i leksjonen vår. Det videre arbeidet med lydfilen, førte til at jeg ble kjent med flere funksjoner i Audacity.

Solo- knappen som gir oss anledning til å jobbe med hvert spor alene. Vi kan lytte, redigere og benytte ulike effekter. Hvert spor har også egen volumknapp, slik at vi kan regulere volumet på alle sporene slik at de tilpasses hverandre.

Time-shift verktøyet gjør det enkelt å flytte deler av innspillingen slik at disse starter akkurat der du ønsker. Ofte hører en dette i radiosendinger, nemlig det at musikken starter i bakgrunnen samtidig med at navn og artist presenteres.

Et annet nyttig verktøy som jeg også fikk bruk for var et verktøy kalt omhyllingsverktøy. Dette verktøyet rammet inn de ulike sporene, og gav meg mulighet til å regulere avspillingsvolumet innad i hvert enkelt spor. Ofte ønsker en at musikken dempes noe under sekvenser med tale, og til dette var verktøyet glimrende.

Arbeidet gikk gradvis fremover og etterhvert satt jeg med en lydfil som var klar til bruk i mappeinnleveringen. Filen ble eksportert til mp3, og var dermed klar til levering.

Dette var morsomt og lærerikt, og vil helt sikkert være spennende også for elever å arbeide med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar