tirsdag 22. november 2011

Bruk av regneark i skolen.

I dette innlegget skal jeg dele noen tanker om hvordan regneark kan benyttes i fagene jeg skal undervise i, dvs i matematikk og RLE.
     Læreplanene i skolen legger føringer for arbeid med alle de fem grunnleggende ferdigheter i alle fagene. Det betyr at elevene både skal  benytte digitale hjelpemidler og kunne regne i alle fagene. I hvilken grad og på hvordan måte fremgår i læreplanene for hvert enkelt fag. Her finner vi beskrivelser av hva dette innebærer i for eksempel matematikk og RLE.
           I faget matematikk vil elevene ha svært mange muligheter. Regneark er et åpent program som er egnet til utforskning. I matematikken ønsker en gjerne at elevene skal prøve seg frem, eksperimentere og utforske. Dette for å oppdage og forstå sammenhenger og på den måten utvikle matematisk innsikt.
           I tillegg vil elevene kunne gjøre utregninger, lage tabeller og figurer, føre statistikk og representere sammenhenger av ulike størrelser. Ved å bruke regneark til dette arbeidet vil elevene enkelt kunne teste ut ulike verdier av tall, endre hyppigheter, prosenter og mye annet, uten å måtte foreta nye utregninger. Ved bruk av formler i regnearket, vil hele regnearket kunne endres med et tastetrykk, slik at alle utregningene tar hensyn til den nye informasjonen som legges inn. Utmerket!
          I faget RLE er ikke bruken av regneark like sentral som i matematikk. Likevel tror jeg at det er mulighet til konstruktiv bruk også her. Hvis vi ser etter i læreplanene (du kan følge kobling over) hva det vil si å regne eller jobbe med digitale verktøy i dette faget finner vi blant annet nevnt bruk av tidslinjer. Dette var nevnt i leksjonen vår som et eksempel i faget historie. Bruk av tidslinjer vil også være sentralt i religionsfaget, både når det gjelder tidsregning og betraktning av års-rytmer.
         I RLE kan det også være nyttig å lage en del oversikter og føre statistikk. For eksempel kan det være interessant å presenter hvordan religions-tilknytningen ser ut i ulike befolkninger, land eller verden for øvrig. Informasjonen kan legges inn i tabeller og presenteres gjennom bruk av ulike diagrammer.
          Jeg tror at regneark er et nyttig redskap som kan bidra til god læring trolig i alle fag, likevel vil det variere hvor sentral del av faget dette vil være. Behovet for å registrere funn, sortere data og presentere det er ofte til stede. Likedan å planlegge turer, måltider eller sosiale sammenkomster. Etterhvert som man blir godt kjent med regneark- funksjonene vil jeg tro at vi vil se flere og flere muligheter hvor dette verktøyet kan nyttiggjøres. Med det mener jeg ikke at det skal være et mål å bruke regneark mest mulig fordi det er et nyttig verktøy, men jeg tror vi vil se flere og flere situasjoner der bruk av regneark kan vare en god arbeidsmetode som bidrar til økt læring i faget.
          For å hjelpe elevene til å komme i gang og se mulighetene, er det viktig at de blir kjent med regneark. Som supplement  til lærerens veiledning tror jeg bruken av interaktiv opplæring kan være veldig nyttig. Mange elever vil kunne tilegne seg kunnskap på denne måten. I leksjonen vår var det lagt ut en del lenker til ulike nettressurser. En av disse var nettressursen: IKT for elever. En gratis interaktiv opplæring i blant annet regneark. Se litt på den, jeg tror den kan være et flott hjelpemiddel i arbeid med regneark. Her kommer lenken: http://217.68.125.168/iktforelever/IKT_2007/ikt_start_excel.html Lykke til.



----------------------------------------------------------------------------------------------
 Kilder:
Fag og læreplaner. Undervisnings-departementet. (Internett) Tilgjengelig fra: http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/ Lastet ned 22.11.11

Bjorøy, Kjartan. Regneark. Leksjon i DKL101, høst 2011. Tilgjengelig i fronter ved Høgskolen i Volda
   


              

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar