fredag 4. november 2011

Refleksjon- uke 42. Foto i skolen

Bruk av foto i skolen har tidligere vært knyttet til valgfag og til kunst og hådtverk- faget. Årsakene til det kan blant annet være at fotoutstyret som var tilgjengelig, krevde både film og fremkalling. Dette var både dyrt og tidkrevende, og ble ikke prioritert i særlig grad i skolen. I dag har vi mye bedre muligheter. Den digitale verdenen  har åpnet for enorme muligheter, dersom en ønsker å benytte seg av de.
        Alle skolene idag har datamaskiner tilgjengelig, både for lærere og elever, skjønt tilbudet kan variere veldig fra skole til skole. Men dette gjør at den eneste kostnaden som er forbundet med foto-arbeid i skolen, er å anskaffe et digitalt kamera. Deretter kan elevene fotografere, redigere og se på bildene uten at det løper flere utgifter. Programmer for slikt arbeid, kan lastes ned gratis fra Internett. Picasa og Picnik er eksempel på slike program.
        Gjennom dette skjønner vi at kostnadsmessige forhold gjør dette mulig, men hva mer kreves? Jo, det kreves innsats fra læreren. Læreren må sette seg inn i bruk av kameraet og må beherske programmene som skal brukes. I tillegg bør vel læreren også ha en viss kunnskap når det gjelder fotografering, virkemidler og komposisjon. Når dette er på plass, gjenstår fremdeles en ting, nemlig å vite når tid det er egnet å benytte seg av denne måten å jobbe på. Når tid gir bruken av foto merverdi for læringen. For det er jo det som er målet. Det å variere undervisningen slik at en når frem til alle elevene, og på den måten hjelper elevene til å jobbe seg fremover mot de ulike kompetansemålene i fagene.

1 kommentar: