fredag 20. januar 2012

Uke 2: Sosiale medier- hvilken rolle spiller de

Da er andre semester igang og vi jobber med temaet sosiale medier. Øvingsoppgaven denne uken gikk ut på å melde seg inn i tre ulike nettsamfunn. Det har jeg nå gjort, og har brukt tiden etter på å bli kjent med de ulike, og se på hvilke muligheter og utfordringer slike nettsamfunn kan gi til brukeren.

Facebook, med mer enn 600 millioner brukere, er et av de største og mest kjente nettsamfunn vi har. Bare i Norge var det i mars 2011, 2.53 millioner medlemmer. Det gjør Norge til et av de fremste landene i verden, når det gjelder hvor stor andel av befolkningen som benytter facebook.

Del og bruk er et nettsamfunn som i første rekke henvender seg til personer innenfor pedagogiske yrker. Inntrykket er at brukerne i hovedsak hører til den voksne generasjonen med interesse for undervisning og annen pedagogisk virksomhet, lærere, forskere m.fl. Brukerne deler informasjon, tips og erfaringer. De diskuterer interessante emner og utfordringer, og kan gi hverandre tilbakemeldinger og synspunkter.

MSN, er det tredje nettsamfunnet jeg har meldt meg inn i. Det er et chatteprogram eller et direktemeldingsnettverk, som lastes ned på brukerens egen PC.  Med over en million brukere er det det mest brukte av slike nettverk. Her kan brukeren kommunisere med persomer man har lagt til på vennelisten, og som bruker er man ikke offentlig tilgjengelig. Brukerne kan sende meldinger, bilder og animasjoner til hverandre.
       
 Bruken av forskjellige nettsamfunn er svært utbredt i dagens samfunn. Dagens unge vokser opp med det som en del av sin hverdag. Derfor stiller mange spørsmål om dette også bør være en del av ungdommens skolehverdag, eller dette kun bør foregå i fritiden. Gir slike sosiale medier nye muligheter til undervisningen eller er de i størst grad et forstyrrende element som ødelegger undervisningssituasjonen.
         
Disse aktuelle spørsmålene er høyst aktuelle, og vi finner mange delte meninger. I boka Mediegenerasjonen av Ingunn Hagen og Thomas Wold presenteres flere sider av nettopp disse spørsmålene. Det viser at vår oppfatning av hvert enkelt medium, ligger til grunn for hvor ofte og i hvilken grad vi mener barn og unge bør delta på de ulike tilbudene.
       
Som vi skjønner opptar disse spørsmålene svært mange i samfunnet, og debattene går på ulike arena. Spør du meg, er det kjempeflott med mye engasjement omkring emnet, fordi foreldre og andre omsorgspersoner på den måten kan dele fakta, synspunkter og erfaringer. Det er med å bidra til at de voksne bryr seg om hva barna driver med på nettet, og ikke bare overlater barna til en PC. Barna trenger oppfølging og rettledning, ja i det hele tatt kjøreregler for bruk av Internett.
        


........................................................................................................................................

Hagen, Ingunn og Wold, Thomas. Mediegenerasjonen- barn og unge i det nye medielandskapet.Fagernes, det norske forlaget 2009
http://www.synlighet.no/facebook/statistikk-antall-brukere/
http://delogbruk.ning.com/group/undervisningsopplegg
http://delogbruk.ning.com/group/undervisningsopplegg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar