mandag 21. november 2011

En liten historie om digitale verktøy og merverdi

Hei. Hadde lyst til å dele en erfaring jeg gjorde for et par  uker tilbake. Elevene i åttende årstrinn hadde fått i oppgave å presentere ulike hustyper i nærmiljøet. Oppgaven var åpen, og elevene bestemte selv om de ønsket å ta for seg hele huset eller kun ta for seg deler av det, som for eksempel inngangsparti, vindu o.l. I tillegg fikk elevene selv velge hvordan de ville presentere dette for klassen. Her var det jeg synes forskjellen kom så klart frem.
      Mange elever hadde klipt ut bilder fra lokalavisen, limt disse på en kartong, og skrevet kommentarer der. Denne kartongen holdt de opp foran klassen, og dermed var presentasjonen over.  Men så var der en av jentene som utmerket seg. Hun hadde fotografert egne bilder ved hjelp av digitalt kamera, og lagt bildene inn i Picasa. Her redigerte hun bildene, laget overskrifter og skrev bildetekster. Deretter presenterte hun dette som en flott film, med overganger når bildene skiftet, samt lydeffekter som forsterket inntrykkene. Et kjempeflott resultat, som eleven hadde fått til helt på egen hånd.
     Etter min mening et strålende eksempel hvor det tydelig fremkommer at digitale verktøy kan gi merverdi til læringen og etterhvert kan utvikle seg fra å være en ferdighet til å bli en kompetanse. Veldig morsomt å se.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar