torsdag 24. november 2011

Uke 47. Øvingsoppgave 1. Publisering av bilder i skolesammenheng

Internett har åpnet opp for muligheter til å dele og spre informasjon verden over med enkle tastetrykk. Bilder, tekster og musikk sendes på tvers av verdenshav og kontinent. Dette er virkeligheten vi har å forholde oss til i den digitale verden vi lever i. En virkelighet som setter store krav til hensyn for hvert enkelt menneskes ønske. Videre i dette innlegget skal det dreie seg om publisering av bilder i skolesammenheng, både når det gjelder klassebilder og bilder tatt i andre aktuelle situasjoner.

 Klassebilder: Klassebilder avbilder portretter av identifiserbare personer. Det er personene som er i fokus og ikke en aktivitet eller situasjon som avbildes. Derfor vil det være minst to forhold som må avklares før publisering. Disse forholdene gjelder hensyn til opphavsrett og personvern.  Opphavsretten tilhører personen som har tatt bildet, og tillatelse til publisering må hentes fra vedkommende. Det som er minst like viktig er å hente tillatelse fra alle personene som er på bildet. Det vil si, i skolens tilfeller er det ofte snakk om barn under 15 år, og da er det barnas foresatte som må samtykke til at bildene kan legges ut. For at foresatte skal kunne ta en kvalifisert avgjørelse er det viktig at foreldrene kjenner risikomomentene. Foresatte må få tilstrekkelig opplysninger og få tid til å reflektere over om de virkelig ønsker det.
           Hva kan så være risikomomenter i slike tilfeller?  Jo, så snart bildet er publisert på Internett, er risikoen for misbruk til stede. Spesielt kan dette være uheldig dersom bildet publiseres sammen med navn på elevene. Da er barnets utseende, navn og bostedområde tilgjengelig for hvem som helst.  Disse opplysningene kan være interessante for mange, blant annet kommersielle aktører, men langt alvorligere er det dersom disse opplysningene kommer i hender på personer som ikke skal ha kunnskap om barnets bosted.
         I tillegg vet vi at det er enkelt å klippe personer ut av et bilde og flytte det inn i et annet. På den måten mister man kontroll over bildet, og barnet kan oppleve å fremstilles i en høyst uønsket sammenheng. Hvor utbredt slike tilfeller er har jeg ikke oversikt over, men dessverre er det et faktum at slikt foregår.
          På bakgrunn av disse faktorene mener jeg at en skole bør være veldig varsom med å legge ut bilder av elevene, spesielt sammen med navn. Tenker på at det er vel strengt tatt ikke nødvendig å publisere disse bildene på nett. De som har størst interesse for slike bilder er vel foresatte og nærmeste familie, og muligheten til å dele bildene med dem er likevel til stede.

Bilder i andre skole-situasjoner: Bilder tatt i forbindelse med klasseturer, ekskursjoner eller andre arrangement tas ofte av elevene selv eller læreren. På den måten er opphavsretten ofte ens egen, eller enkelt å klarere med kollega eller elever. Når det gjelder hensyn til personvern vil det gjelde samme regler som forrige avsnitt, så lenge det er personene på bildet som er i fokus. Skulle bildene derimot avbilde en gruppe elever i en aktivitet eller en situasjon, der målet er å formidle selve situasjonen, kan saken stille seg annerledes. På datatilsynets sider  ser vi at det står at slike bilder kan offentliggjøres uten samtykke, dersom det er snakk om
 harmløse bilder som ikke på noen måte kan virke krenkende. Her må det kanskje utøves skjønn. Men jeg tenker at en god regel i skolesammenheng er at så lenge personene på bildet er identifiserbare, skal det hentes inn tillatelse uansett situasjon disse benyttes i. Med identifiserbare mener jeg , at elevenes ansikt er synlig på bildet.

------------------------------------------------------------------------------------------

Kilder:

Antwort, Kjell. Hensyn. Leksjon i DKL101, høst 2011. Tilgjengelig i fronter ved Høgskolen i Volda. 


Datatilsynets nettsider. Tilgjengelig fra: http://www.datatilsynet.no/templates/article____881.aspx  ( Lastet ned 24.11.11)
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar