fredag 27. januar 2012

Uke 3. Sosiale medier- viktig med ny kunnskap

Skjønner bare mer og mer hvor riktig det var for meg å tilegne meg ny kunnskap om digitale verktøy. Med det  mål for øyet å skulle undervise i dagens skole, er det viktig å innhente kunnskap på dette området.
         Nå høres det kanskje ut som jeg er eldgammel og ikke vant til å benytte data og Internett, men sannheten er at jeg er i starten av 30- årene og benytter digitale medier hver eneste dag. Likevel går utviklingen i den digitale verden så fort, at alt som var nytt for 10 år siden, i denne sammenheng er eldgammelt.
            Derfor, for å kunne møte elevene med et tilfredsstillende utgangspunkt, finner jeg det nødvendig å holde meg oppdatert også på dette feltet. Hvis ikke vil elevene langt ned i barneskolen, kunne mer enn læreren. Det vil etterhvert bety at elever og lærere befinner seg på helt forskjellige planeter i denne sammenheng, og læreren dermed ikke har mulighet til å la elevene benytte sine digitale ferdigeheter i faglig og konstruktivt arbeid. 
            Vår 11 år gamle datter overhørte at jeg snakket om opprettelsen av en wiki, i forbindelse med dette studiet, og kjapt kom det fra henne: "Åh, det jobbet vi med på skolen idag." Tydeligvis hadde hun god oversikt over hva dette dreide seg om, og hadde allerede benyttet dette verktøyet flere ganger på skolen. Allerede mer enn mamma.
            Slike små aha- opplevelser viser i all fall meg, at behovet for å tilegne seg ny kunnskap og nye ferdigheter angående digitale verktøy stadig er til stede. Tenker at dette er svært viktig for alle som nå utdanner seg til lærere, og som skal være de som skal veilede og legge til rette for kommende generasjoner.
            Så nå er også min første wiki opprettet og klar til bruk. Spennende og ikke bare skulle være bruker lenger, men også bidra med eget arbeid.

1 kommentar:

  1. Det du skriver om å befinne seg på ulike planeter er helt sant. Barn og unge føler ofte at de voksne ikke har anelse om hva de driver med og de er håpløse tilfeller når det kommer til teknologi. Jeg har selv erfaringer med en bror som må lære opp bestefar i alt fra Ipad til E-mail og SMS. Men den digitale utviklingen har vært enorm og det har skjedd utrolig raskt. Da er det godt å ha gode hjelpere som kan forklare hva Itunes, smileys og Spotify er.

    Som lærer må du ikke være ekspert på området, men man bør absolutt oppdatere seg så godt som mulig. Som "ung" lærer merker jeg at jeg stort sett vet hva de snakker om, men til og med i en alder av 23 år klarer jeg ikke å holde følge med all kunnskapen de sitter inne med.

    SvarSlett