onsdag 7. mars 2012

Photstory- en mulighet til å jobbe med sammensatte fortellinger

Før jeg ser på mulighetene vi har til å jobbe med sammensatte tekster ved hjelp av Photostory, vil jeg si litt om hva som menes med dette uttrykket. I kunnskapsløftet/L2006 er begrepet sammensatte tekster innført, og omtales i norsk under oveskriften hovedområder. Her ser vi at dette innebærer et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt sammen av skrift, lyd og bilder. Det innebærer arbeid med tekster som bildebøker, tegneserier, aviser, reklame, nettsider, sangtekster, film og teater. I første omgang kan dette oppfattes som aktuelt kun for norskfaget. Det stemmer derimot ikke. Ved nærmere gjennomgang av formål og mål i de andre fagene, ser vi at det skal jobbes med grunnleggende ferdigheter som lesing, skriving og digitalt arbeid i alle fagene. Derfor vil muligheten til å jobbe med sammensatte tekster være til stede i alle fag. (Høiland og Wølner, 2007: 37)

I forbindelse med dette innlegget har jeg laget en liten fotofortelling  ved hjelp av programmet Photostory. Dette er et gratisprogram fra Microsoft hvor man setter sammen stillbilder til en fortelling. Bildene legges inn på en tidsline, og det er enkelt å legge til nye, slette eller endre rekkefølgen på bildene. I tillegg er det mulighet til å legge inn tekst til hvert enkelt bilde, samt å spille inn lydkommentarer dersom man har mikrofon koblet til maskinen. Underveis i prosessen er der mulighet til å redigere bildene, endre stilarter og legge til overganger. Zoom-lignende effekter benyttes til å gi presentasjonen et filmaktig preg. Dersom en ønsker, er der mulighet til å legge til musikk enten i deler eller hele presentasjonen. Her kan en velge mellom ulike avspillinger som ligger ferdig i programmet, eller å laste ned annen musikk. Dersom en bruker både lykommentarer og bakgrunnsmusikk, er det viktig å avpasse volumet til hverandre. Dette gjøres enkelt ved å regulere musikkvolumet ved hjelp av en skyvebryter. Underveis i arbeidet, er det mulighet til å se en forhåndsvisning av resultatet, dette er lurt å gjøre ved jevne mellomrom. På den måten kan en følge med lydkvalitet og endre på innstillingene etterhvert, slik at en slipper å gjøre alle opptakene på nytt dersom lydkvaliteten ble dårlig. Når en er fornøyd med resultatet velger en hvilken datafil som skal genereres til slutt.
           Den ferdige fotofortellingen kan lastes opp både til blogger, Youtube el.l. Da er det imidlertid veldig viktig å huske på hensynet til personvern og opphavsrett, både når det gjelder bilder og musikk som skal publiseres på Internett. I dette innlegget går jeg ikke nærmere inn på disse hensynene, men minner om at det er nødvendig å sette seg inn i disse forholdene. (Harboe, 2010: 117-122)
           
Hva er det som gjør Photostory til et aktuelt program å jobbe med. Her er det mange faktorer som teller. Det første er at programmet er gratis så lenge en har en gyldig Windows-lisens. I tillegg er programmet svært lett å lære, og forklarer seg selv underveis i prosessen. Det gjør at programmet kan brukes på alle årstrinn, også de laveste trinnene i småskolen.
        Gjenom dette arbeidet utvikler eleven kunnskapen sin i flere grunnleggende ferdigheter, både i lesing, skriving og bruk av digitale medier. Her vil målet med arbeidet variere alt etter fag, alder og modenhet hos elevene. Hvis en ser på et av målene i læreplanen for ungdomstrinnet, finner vi  følgende formulering: " elevene skal bruke ulike medier, kilder og estetiske uttrykk i egne norskfaglige og tverrfaglige tekster." Som man ser er ikke det å lage en sammensatt tekst et mål i seg selv, men det å kunne kombinere ulike elementer som tekst, bilde, lyd etc. når dette er hensiktsmessig og bidrar til økt læring. For å hjelpe elevene til å se dette, er det viktig at vi som lærere kan veilede barna og hjelpe de til å se mulighetene. Her har vi nok enda en stor utfordring i skolen, nemlig det at mange lærere selv ikke ser i hvilken grad, og til hvilken tid dette er hensiktsmessig. Mange elever innehar store tekniske ferdigheter, så bøygen er ofte å benytte disse på en måte som gir elevene økt læringsutbytte.
          Jeg synes i tillegg at Photostory innholder gode mulighetene til at hver enkelt kan sette sitt personlige preg på fotofortellingen sin. Mulighet til å endre stilart og fargenyanser hjelper med å tilpasse bildene til formålet og ved å tilpasse musikken kan du formidle stemningen i filmen. Jeg har laget en lenke litt lenger ned i blogginnlegget, slik at de søm ønsker kan se et eksempel på hvordan det kan gjøres. I dette eksemplet har jeg endret bildene til blyanttegninger fordi jeg synes det harmonerte fint med eventyr. En annen mulighet er å la elevene lage egne tegninger og skanne disse inn på maskinen, for deretter å benytte disse i filmen. Noe som ville vært kjempe spennende å jobbe med.
         En annen faktor er innspillingen av lydkommetarer. Her kan elevene øve seg i å høre egen stemme. De kan øve seg på å lese korte kommentarer for deretter å vurdere eget resultat. Hvis de ikke er fornøyd kan de bare gjenta innspillingen.
        Sist men ikke minst gir det å jobbe digitalt nye muligheter til elever som sliter med å uttrykke faglig kunnskap gjennom tradisjonell tekstproduksjon. En svært viktig faktor som etter min mening er så viktig, at den alene er nok til å kunne si at det å jobbe digitalt med sammensatte tekster, bør og skal være en del av elevenes muligheter i dagens skole.

Hvis noen har lyst til¨å se mitt lille eksempel på fotofortelling, kan dere spille den av her:

         

                              
            

......................................................................................................................................
Kilder:
Harboe, Leif. norskboka.no.Universitetsforlaget, 2010. 2 utg.
Høiland, Terje og Wølner, Tor-Arne. Fra digital ferdighet til kompetanse. Gyldendal Norsk Forlag 2006.

L06, kunnskapsløftet. Utdanningsdirektoratet, lastet ned 7.3.2012 fra

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar