onsdag 5. oktober 2011

Øvingsoppgave 2, uke 39 Plagiering- et reelt problem?

Vi må vel dessverre svare ja på dette spørsmålet. I takt med at den digitale verden øker, øker vel også tilgangen til andres materiale. Muligheten til å hente og kopiere arbeid publisert på Internett, såkalt plagiering, er dermed også til stede. Spørsmålet blir da, hvordan kan vi unngå dette?

     Det vil nok ikke være mulig å unngå at noen velger slike løsninger, men vi som lærere må jobbe for å motvirke plagiering. Leif Harboe omtaler dette i sin bok: norskboka.no., på side 67. Jeg synes at han peker på flere gode poeng her.
      Det at elevene må få opplæring og øvelse i riktig kildebruk er svært viktig. Hvis ikke kan en ikke forvente at elevene behersker dette.
      I tillegg peker Harboe på at vi som lærere bør tenke på dette når vi utformer oppgavene. Ved å gi oppgaver med lokal vri, dvs ta utgangspunkt i noe fra lokalmiljøet, minsker muligheten for plagiering betraktelig, fordi det neppe er mange som har skrevet akkurat denne oppgaven tidligere.
      Likedan dersom en tar utgangspunkt i nylig hendte hendelser, vil risikoen være mindre for at det allerede ligger publiserte oppgaver med det aktuelle temaet.
      Ved å planlegge gjennomføringen av oppgaven kan en også motvirke plagiering. Tror det kan være lurt å legge opp til en prosess med disposisjon, førsteutkast, underveisvurdering og endelig resultat. Da er elevene med hele veien, og det vil være rom for dialog og refleksjon rundt skrivingen. I tillegg vil vi unngå et eleven starter på innleveringen kvelden før. Det er vel ofte da behovet for en lettvint løsning melder seg.
       Harboe oppfordrer også lærerne til å styre elevene i valg av kilder, og legge inn detaljer i oppgavene slik at det blir vanskeligere å finne ferdige besvarelser.
      Som vi ser er det noe mye vi som lærere kan gjøre. Likevel tror jeg vi vil  oppleve at dette skjer. Holdningsskapende arbeid, god opplæring i riktig kildebruk, og god planlegging og formulering av oppgaver vil være viktig på alle årstrinn, dog med de nødvendige tilpasninger med hensyn til barnas alder og modenhet.

                                                                                                                                
Harboe, L. (2010) norskboka.no - digitale verktøy i norskfaget. ( 2.utg ) Oslo, Universitetsforlaget
   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar