tirsdag 27. september 2011

Øvingsoppg 2, uke 38 Datavirus- kan vi unngå det?

Hei. Fremdeles usikker og småfrustrert over alt det nye, men hopper i det. Som det fremgår av overskriften vil jeg reflektere litt rundt datavirus og muligheten til å unngå dette. Hadde nettopp laget ferdig innlegget og lagret det, da jeg skulle slette fra utkast. Noe gikk galt. Jeg slettet hele innlegget og må nå lage et nytt. Men prøver en gang til.
           Etter å ha lest leksjonen digitalplattform, sitter jeg igjen med mye ny informasjon. I forbindelse med dette innlegget skal jeg se litt nærmere på datavirus, og hvordan vi bør forholde oss til det. Slik som det er beskrevet i leksjonen, finnes det ulike typer datavirus. Disse oppfører seg forskjellig og infiserer maskinene på ulikt vis. Det som er felles for disse er at det er programmer som kopierer seg selv på en slik måte at de kan spres fra maskin til maskin. Disse programmene utfører handlinger som ikke er til fordel for den maskinen som infiseres.  Det er ønskelig at disse når frem til flest mulig, derfor er de konstruert slik at de rammer markedsdominerende programvare, f.eks microsoft produkter.
         Hvordan skal vi forholde oss til dette? Kan vi gjøre noe? Helt klart kan vi det. Det finnes en del spilleregler en bør følge. I leksjonen vår er flere slike regler listet opp. Ved å følge disse er vi mindre utsatt. Vi kan derimot ikke garantere at dette ikke skjer allikevel. Bakmennene bak disse virusprogrammene går stadig nye veier. De stjeler opplysninger og nettadresser og benytter disse for å nå frem til flest mulig. Dermed kan vi aldri være helt sikker, men ved å vise sunn fornuft, og utøve forsiktighet når vi utveksles informasjon med andre kan vi bidra til at dette ikke skjer. Derfor vil jeg bare oppfordre alle til å følge de punktene som står listet opp i leksjonen digitalplattform, og på den måten bidra til at færrest mulig virusprogram får spre seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar